OPIS ZAWODU
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej zajmuje się tworzeniem oraz przygotowywaniem materiałów graficznych do drukowania. Obsługuje profesjonalne programy graficzne. Wykonuje i publikuje internetowe projekty multimedialne oraz strony internetowe. Technik grafiki i poligrafii cyfrowej jest obecny niemal w każdej agencji reklamowej, we wszystkich firmach wydawniczych oraz drukarniach cyfrowych. W tym zawodzie pracownik przygotowuje i opracowuje różnego rodzaju projekty graficzne o charakterze informacyjnym i reklamowym, które są jego indywidualnym dziełem wizualnym. Efekt pracy może przybrać postać reklamy w prasie, telewizji, Internecie lub na tzw. billboardach, a także książek, folderów, ulotek, plakatów itp. Projektanci zajmują się także tworzeniem opakowań i etykiet do produktów, materiałów reklamowych i wizytówek. Technik grafiki i poligrafii cyfrowej zna produkcję poligraficzną, drukuje i obrabia druki cyfrowe 2D i 3D.
MIEJSCA PRACY
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej może pracować m.in. w:
agencjach reklamowych,
studiach graficznych,
wydawnictwach,
firmach zajmujących się obsługą marketingową innych przedsiębiorstw,
instytucjach badawczych przy dokumentacji badań,
własnej firmie świadczącej usługi z zakresu grafiki komputerowej.
WARUNKI PRACY
Praca w tym zawodzie ma charakter głównie zespołowy, jednak w zależności od wielkości przedsiębiorstwa i sposobu organizacji pracy może przybierać również charakter indywidualny. Praca technika grafiki i poligrafii cyfrowej wiąże się z intensywnymi i niezbędnymi lub częstymi kontaktami ze współpracownikami.
PREDYSPOZYCJE DO WYKONYWANIA ZAWODU
Zainteresowanie techniką komputerową, zdolności manualne, staranność, zmysł plastyczny, poczucie estetyki, kreatywność, umiejętności techniczne i plastyczne, dobra pamięć i zdolność koncentracji, dokładność i terminowość, samokontrola i cierpliwość, umiejętność pracy pod presją czasu, umiejętność nawiązywania i podtrzymywania kontaktów.
GDZIE ZDOBĘDZIESZ ZAWÓD?
Technikum w Zespole Szkół im. Marii Skłodowskiej - Curie w Wiskitkach, ul. Kościuszki 25, 96-315 Wiskitki.
OPIS ZAWODU
Technik reklamy należy do zawodów wymagających wyjątkowej kreatywności i abstrakcyjnego myślenia, jest więc nie tylko ciekawy, ale również pożądany na rynku pracy. Osoba na tym stanowisku zajmuje się szeroko pojętą reklamą – analizami marketingowymi, pozyskiwaniem informacji o oczekiwaniach klientów, wyciąganiem wniosków z badań rynkowych oraz projektowaniem i organizowaniem kampanii reklamowych. Technik reklamy jest zawodem łączącym w sobie wiele dziedzin – ekonomię, psychologię, socjologię, sztuki plastyczne, informatykę oraz lingwistykę. Z tego względu wiąże się z wykonywaniem wielu zróżnicowanych zadań, których specyfika zależy w dużej mierze od miejsca pracy i zajmowanego stanowiska.
MIEJSCA PRACY
Technik reklamy może znaleźć pracę w różnego rodzaju placówkach, w zależności od swojego wykształcenia, doświadczenia i umiejętności. Do najpopularniejszych miejsc należą agencje reklamowe oraz działy marketingu firm produkcyjnych i handlowych. Technik reklamy odnajdzie również pracę w studiach graficznych, agencjach public relations, biurach ogłoszeń środków masowego przekazu, działach promocji bądź też w agencjach do spraw kontaktów z prasą i kształtowania opinii publicznej. W tego typu placówkach technicy reklamy mogą być zatrudnieni na wielu stanowiskach – jako copywriter, account manager, pracownik działu badań rynkowych, art designer, pracownik działu kreatywnego, telemarketer czy specjalista do spraw marketingu i handlu. Dobrym rozwiązaniem dla osób kreatywnych i nie bojących się wyzwań będzie również założenie własnej firmy i prowadzenie niezależnej działalności.
WARUNKI PRACY
Praca w zawodzie technika reklamy wykonywana jest głównie w budynku, a sporadycznie na wolnym powietrzu. Technik reklamy może pracować zarówno indywidualnie, jak i zespołowo, w obu przypadkach praca wiąże się z bardzo intensywnymi kontaktami ze współpracownikami. Godziny pracy w tym zawodzie są przeważnie stałe i czas pracy zwykle nie przekracza 8 godzin dziennie. Praca jest zwykle jednozmianowa, tylko w dzień. Kandydaci do pracy muszą jednak liczyć się z potrzebą wydłużenia czasu pracy, w zależności od otrzymanego zlecenia.
PREDYSPOZYCJE DO WYKONYWANIA ZAWODU
Dobry technik reklamy powinien być przede wszystkim osobą kreatywną, z bogatą wyobraźnią, otwartą na nowe idee i rozwiązania. W tym zawodzie kluczową rolę odgrywają też zdolności plastyczne, zmysł estetyczny oraz lekkie pióro. Warto, aby osoba na tym stanowisku cechowała się także cierpliwością, krytycznym myśleniem, samodzielnością oraz dobrym zorganizowaniem czasu i miejsca pracy. Wartościowa będzie także koncentracja uwagi, przy jednoczesnej umiejętności przechodzenia z jednego zadania na inne.
GDZIE ZDOBĘDZIESZ ZAWÓD?
Technikum w Zespole Szkół im. Marii Skłodowskiej - Curie w Wiskitkach, ul. Kościuszki 25, 96-315 Wiskitki.
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |