Powiat Żyrardowski realizował projekt p.n. „Poprawa dostępności do usług publicznych świadczonych przez Urząd Starostwa Powiatowego w Żyrardowie”.
Wniosek Powiatu Żyrardowskiego składany był w naborze o udzielenie grantu w ramach projektu pozakonkursowego pt. „Dostępny samorząd - granty”, finansowanego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020 Działanie 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne. Celem naboru ogłoszonego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest poprawa dostępności do usług publicznych świadczonych przez JST dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez wsparcie JST w spełnieniu wymogów określonych w ustawie o dostępności.
Maksymalne wsparcie w ramach małego grantu, o jaki wnioskował Powiat Żyrardowski, nie mogła przekroczyć kwoty 100 000 zł. Zadania objęte wnioskiem Powiatu skalkulowano na kwotę 99.760 zł i w pełni finansowane są z powierzonego grantu. Jest on finansowany ze środków europejskich w kwocie 84.077,72 zł, co stanowi 84,28% oraz ze środków dotacji celowej w kwocie 15.682,28 zł – odpowiednio 15,72% powierzonego grantu
Zadanie realizowane w ramach niniejszego wniosku obejmuje działania z zakresu zapewnienia dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej. W zakresie dostępności architektonicznej było to zapewnienie wyposażenia sprzętowego na potrzeby ewakuacji, wprowadzenie oznaczeń zmian wysokości podłoża ostrzegawczym, kontrastowym kolorem, wprowadzenie oznaczeń kontrastowym pasem szklanych powierzchni oraz wyznaczenie pracownika wspierającego na czas ewakuacji.
Rekomendowane w raporcie działania w zakresie dostępności cyfrowej to przede wszystkim: przeprowadzenie badania dostępności cyfrowej strony internetowej i Biuletynu Informacji Publicznej, poprawa deklaracji dostępności, wprowadzenie opisów alternatywnych dla wszystkich grafik, wprowadzenie napisów oraz tłumaczeń na polski język migowy plików filmowych, uproszczenie linków na stronie głównej i stronie BIP, dostosowanie wszystkich dokumentów do standardów dostępności i weryfikacja nazewnictwa dokumentów. Z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej dokonano zakupu pętli indukcyjnych, zamieszczenie opisów w alfabecie Braile’a przy wejściach do pomieszczeń, umieszczenie tablic informacyjnych z zapisanymi także w alfabecie Braile’a i tyflografiką z rozkładem pomieszczeń, opublikowanie informacji o działalności jednostki w tekście łatwym do czytania (ETR)
Szczegółowy wykaz działań w zakresie:
dostępności architektonicznej
Zakup i instalacja pochwytów w łazience dla osób z ograniczeniami ruchowymi.
Montaż otwieraczy na klamkach do drzwi do otwierania bez użycia dłoni.
Kontrastowe oznaczenie stopni na schodach.
Kontrastowe oznaczenie drzwi wykonanych z przezroczystych materiałów.
Wykonanie i montaż tabliczek z wykorzystaniem piktogramów.
Zakup krzesełka ewakuacyjnego Standard.
dostępności cyfrowej
Wykonanie dostępnego BIP zgodnego ze standardem WCAG 2.1.
Stworzenie dostępnej strony www urzędu zgodnej ze standardem WCAG 2.1.
dostępności komunikacyjno-informacyjnej
Zakup przenośnych pętli indukcyjnych.
Zakup 2 zestawów komputerowych przystosowanych do usługi tłumacza języka migowego on-line.
Zakup usługi tłumacza języka migowego on-line - instalacja usługi wraz z abonamentem.
Wykonanie i montaż tablic informacyjno-nawigacyjnych przy wejściach na piętrach.
Wykonanie i montaż tabliczek przydrzwiowych z wypukłym oznaczeniem nr pokoju i opisem w alfabecie Braille'a.
Zakup lup optycznych.
Przygotowanie wybranych dokumentów w tekście łatwym do czytania (ETR)
Dodatkowo, ze środków projektu finansowano doradztwo w zakresie dostępności w trakcie realizacji przedsięwzięcia grantowego.
Inwestycja została zakończona w 2023 r.
Dofinansowanie: 99 759,63 zł.
Całkowita wartość inwestycji: 99 759,63 zł.