W dniu 21 grudnia odbyła się III Sesja Rady Powiatu Żyrardowskiego. W porządku obrad, głównym punktem była dyskusja nad projektem budżetu Powiatu Żyrardowskiego na 2019 rok. Na początek jednak, na wniosek Zarządu Powiatu Skarbnik Edyta Fedorowicz przedstawiła projekt zmian w uchwale budżetowej na 2018 rok. W uchwale budżetowej Powiatu Żyrardowskiego na rok 2018 radni zmniejszyli dochody budżetu o łączną kwotę 940268,12 zł. Plan dochodów budżetu Powiatu po zmianie wynosi ogółem 77.918.776,40 zł. Wpływ na te zmiany miały między innymi zmniejszenie planu dochodów majątkowych o kwotę 1.419.000,00 zł z tytułu niezrealizowania planowanego zbycia nieruchomości położonej w m. Guzów stanowiącej własność Powiatu, której nabyciem brak było zainteresowanych.
Konsekwencja zmniejszenia dochodów było także zmniejszenie o kwotę 915.248,83 zł wydatków budżetu Powiatu, których plan na 2018 rok wynosi po zmianach 82.882.869,25 zł.
Kolejne uchwały, w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Żyrardowskiego i budżetu Powiatu Żyrardowskiego na rok 2019 omówiła Skarbnik Edyta Fedorowicz. WPF – to dokument, którego obowiązek sporządzania wprowadziła nowelizacja ustawy o finansach publicznych, obejmującego projekcję finansową Powiatu z uwzględnieniem planowanych dochodów i wydatków uwzględniających obsługę zadłużenia związanego ze spłatą zobowiązań przejętych w roku 2011 po zlikwidowanym zespole opieki zdrowotnej, który sięga do roku 2037. Wieloletnia prognoza finansowa stanowiąca istotny dokument dla gospodarki finansowej każdej jednostki samorządu terytorialnego łączy w sobie dwa elementy a mianowicie prognozę kwoty długu i limity na wieloletnie programy zarówno inwestycyjne jak i bieżące. WPF i wielkości w niej zawarte stanowią mechanizm dla planowania długu w kolejnych okresach oraz określenia możliwości jego spłaty. Dla roku budżetowego 2019 przygotowany projekt uchwały budżetowej zakłada deficyt budżetu, tj. planowane wydatki są wyższe od planowanych dochodów o 2.715.109,72 zł. Źródła sfinansowania deficytu stanowi kredyt 2.346.680,49 zł, i wolne środki w wysokości 368.429,23 zł. Projekt uchwały w sprawie WPF podlega opiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową. Pozytywną opinię wydała Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie Zespół w Płocku. Po przedstawieniu pozytywnych opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Budżetu i Mienia Komunalnego radni przyjęli uchwałę przy 16 głosach za i dwóch wstrzymujących. Drugą uchwałą kształtującą finanse Powiatu była uchwała w sprawie przyjęcia budżetu na 2019 rok. Projekt został opracowany na podstawie danych przekazanych przez Wojewodę Mazowieckiego dotyczących dotacji celowych na zadania z zakresu administracji rządowej oraz na dofinansowanie zadań własnych, a także na podstawie informacji przekazanej przez Ministra Finansów o rocznej planowanej kwocie poszczególnych części subwencji ogólnej, tj. części oświatowej, równoważącej i wyrównawczej oraz kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych. Sporządzając projekt budżetu wzięto pod uwagę zawarte umowy na dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych zadań i projektów zarówno bieżących jak i majątkowych. Uwzględniono też kontynuację zadań inwestycyjnych rozpoczętych w 2018 r., wynikających z podpisanych umów.
Planowane dochody wynoszą 75.963.692,31 zł, w tym dochody bieżące 72.157.968,95 zł, dochody majątkowe 3.805.723,36 zł. planowane dochody 2019 r. stanowią 97% planu dochodów roku 2018. W strukturze dochodów budżetu Powiatu na rok 2019 występują między innymi:
Plan przychodów wynosi 4.388.017,72 zł, w tym zaciągane kredyty 4.019.588,49 zł. oraz wolne środki w wys. 368.429,23 zł.
Plan wydatków na rok 2019 wynosi 78.678.802,03 zł, w tym wydatki bieżące 68.671.037,37 zł. i majątkowe 10.007.764,66 zł. Planowane wydatki na 2019 rok stanowią 95% planu roku 2018.
Struktura planowanych wydatków wg działów przedstawiają się następująco:
– oświata i wychowanie oraz edukacyjna opieka wychowawcza – kwota 28.177.970,35 zł, co stanowi 36% planowanych wydatków ogółem,
- pomoc społeczna oraz pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej – kwota 20.352.263,00 zł, (odpowiednio 26,00%)
- administracja publiczna – kwota 8.515.236,00 zł, (10,92%)
- bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa – 4.169.369,00 zł, (5%)
- ochrona zdrowia – 2.153.092,00 zł, (3%)
- transport i łączność – 6.696.733,00 zł, (8%)
- obsługa długu – 977.367,00 zł, (1,68%),
- kultura i ochrona dziedzictwa narodowego – 4.042.5490,80 zł (4,27%),
- różne rozliczenia – 1.310.000,00 zł, (ok. 2%),
Planowane rozchody budżetu Powiatu na 2019 rok wynoszące 1.672.908,00 zł dotyczą spłaty kapitału od zaciągniętych w latach poprzednich kredytów w kwocie 1.540.000,00 zł i pożyczek w kwocie 132.908,00 zł.
Pani Skarbnik odczytała także pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej. Po tych informacjach pozytywne opinie poszczególnych komisji Rady przedstawili ich przewodniczący: Błażej Zawadzki - Komisji Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Transportu, Michał Ochnicki - Komisji Oświaty i Kultury, Krzysztof Rdest – Wiceprzewodniczący Komisji Współpracy, Promocji, Zdrowia i Polityki Społecznej oraz Stanisław Kaniszewski - Komisji Budżetu i Mienia Komunalnego. Poddany pod głosowanie przez Przewodniczącego Rady Klaudiusza Stusińskiego projekt uchwały budżetowej Powiatu Żyrardowskiego na rok 2019 radni przyjęli 16 głosami za, przy dwu głosach wstrzymujących.
Podczas obrad III Sesji Rada Powiatu podjęła jeszcze uchwały w sprawach - ustalenia wykazu i planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2018, ustalenia wysokości opłat za usuwanie z dróg pojazdów i ich przechowywanie na parkingu na terenie Powiatu Żyrardowskiego, zmiany uchwały w sprawie przystąpienia do Związku Powiatów Polskich oraz delegowania radnych w skład Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
W punkcie interpelacje i zapytania dominował temat szpitala. Jako pierwszy radny i były Starosta Wojciech Szustakiewicz złożył wniosek o przeprowadzenie III etapu restrukturyzacji Szpitala, w który włączyć należy samorządy powiatu żyrardowskiego. Następnie radny Krzysztof Rdest podniósł kwestię związaną z funkcjonowaniem Centrum Zdrowia Mazowsza Zachodniego. Sytuacja w szpitalu dość często spotyka się z negatywnymi ocenami osób korzystających z usług placówki, dlatego radny złożył kontrowersyjny wniosek, aby radni mogli uczestniczyć w obradach rady nadzorczej i zarządu spółki. Podobny wniosek złożył Wiceprzewodniczący Rady Robert Rybicki, aby powołać doraźną komisję, której zadaniem byłby monitoring sytuacji w szpitalu. Inną kwestię podnieśli w tym punkcie radni Krzysztof Rdest i Piotr Krawczyk, którzy wskazali na występowanie opóźnień w aktualizacji danych geodezyjnych.
Po wyczerpaniu porządku Przewodniczący Rady zamknął obrady III Sesji