Kradzież albo zgubienie dowodu osobistego, prawa jazdy, paszportu czy innego dokumentu tożsamości to bardzo poważny problem, mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Aby zapobiec przykrym skutkom kradzieży naszej tożsamości w przypadku utraty dokumentów powinniśmy niezwłocznie zastrzec utracone dokumenty– niezależnie od tego, czy jesteśmy klientami jakiegoś banku, czy też nigdy z usług bankowych nie korzystaliśmy. Kradzione dokumenty wykorzystywane są m.in. do wyłudzeń kredytów, kradzieży przedmiotów zakupionych z odroczonym terminem płatności lub pobranych z wypożyczalni oraz zawierania umów najmu w celu kradzieży wyposażenia.
W przypadku utraty któregoś z tych dokumentów wystarczy zgłosić ten fakt w jednym banku, aby dane automatycznie przekazano do Centralnej Bazy Danych, a następnie rozesłano do wszystkich banków, operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ – wszystko w czasie niemal rzeczywistym.
Jak można się chronić przed kradzieżą naszej tożsamości możemy dowiedzieć się z Kampanii Informacyjnej Systemu Dokumenty Zastrzeżone prowadzonej pod patronatem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Informacje znaleźć można na stronach internetowych www.zastrzegam.pl i www.dokumentyzastrzezone.pl