W Zespole Szkół nr 1 odbyła się pierwsza edycja Międzyszkolnego Konkursu „Potyczki z Językowymi Łamańcami” zorganizowanego przez bibliotekarzy szkolnych. Patronat nad konkursem objęła Starosta Powiatu Żyrardowskiego Beata Sznajder, patronat medialny sprawowała redakcja „Życia Żyrardowa” i Radio Victoria. Temat konkursu: czytanie trudnych do wymówienia tekstów był związany z popularyzacją idei Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego ustanowionego przez UNESCO, rozwijanie umiejętności pięknego czytania i zachęcanie uczniów do starannego i wyraźnego płynnego mówienia. W zmaganiach językowych wzięło udział 21 uczniów ósmych klas szkół podstawowych i trzecich klas gimnazjów ze szkół nr 2, 3, 4, 6 i 7 z Żyrardowa oraz szkół podstawowych w Radziejowicach i Wiskitkach. Wszyscy uczestnicy, jak podkreślił przewodniczący jury Jerzy Paruszewski, bardzo dobrze poradzili sobie ze starannym i wyraźnym odczytaniem tekstów, jedynie niewielkie różnice w interpretacji zadecydowały o kolejności nagrodzonych. Najlepsi w potyczkach językowych to: w kategorii szkoła podstawowa: Jakub Szerszeniewski SP nr 4 – I miejsce, Julia Misiak SP nr 7 – II miejsce, Weronika Różewska SP nr 7 – III miejsce, w kategorii gimnazjum: Dominika Dziekańska SP w Radziejowicach - I miejsce, Karolina Zimnicka SP nr 3 – II miejsce, Joanna Nowakowska SP nr 3 – III miejsce, wyróżnienie przyznano Joannie Pabianek ze Szkoły Podstawowej nr 2. Nagrody ufundowane zostały przez Starostę Powiatu Żyrardowskiego, ponadto każdy z uczestników konkursu otrzymał dyplom za udział i słodkie upominki przygotowane przez państwa Bożenę i Ryszarda Kowalskich.
Po części konkursowej odbyły się warsztaty z emisji głosu i dykcji, które poprowadził absolwent żyrardowskiego „Elektryka”, obecnie student szkoły aktorskiej, Hubert Matysiak. Przygotował także łamańce językowe wykorzystywane w ćwiczeniach aktorskich i wspólnie z uczniami odczytywał najtrudniejsze teksty. Zajęcia okazały się wspaniałą niespodzianką dla uczestników konkursu, wszyscy z zaangażowaniem wzięli w nich udział, na co z pewnością wpływ miała znakomita atmosfera stworzona przez prowadzącego.
Formuła konkursu językowego i zainteresowanie nim wśród młodzieży i nauczycieli daje nadzieję na kolejną edycję językowych potyczek w przyszłym roku szkolnym.